De 2,5 liter benzinemotor beschikt over technologie die zorgt voor een snellere verbranding, en een zeer hoge thermische efficiency. Het resultaat is meer vermogen zonder hogere emissies of een hoger brandstofverbruik. Details die bijdragen aan deze prestaties zijn rechte inlaatpoorten, grotere klephoeken en met een laser afgewerkte klepzetels. Een variabele oliepomp, injectoren met meerdere openingen. VVT-iE voor de inlaatkleppen en een variabel koelsysteem dragen eveneens bij aan de superieure prestaties van deze krachtbron.
DE NIEUWE ES
ELECTRIC VEHICLE (EV) MODUS
Bij het optrekken accelereert de ES 300h met de elektromotor tot 120 km/u. De hiervoor benodigde energie komt van de hybride accu. De ES 300h rijdt hierbij vrijwel geluidloos, zonder brandstofverbruik of schadelijke emissies. Een hybride Lexus hoeft u niet extern op te laden, terwijl u in de EV-modus wel volledig elektrisch kunt rijden, zonder op dat moment brandstof te verbruiken.
DE NIEUWE ES
4E GENERATIE LEXUS HYBRID DRIVE
De ES 300h is uitgerust met een hybride aandrijflijn van de vierde generatie. Deze koppelt een zeer zuinige 2,5 liter viercilinder benzinemotor aan een krachtige elektromotor. Het gecombineerde vermogen bedraagt 218 pk/160 kW, met een gecombineerd brandstofverbruik van slechts 5,1 l/100 km. En omdat de ES 300h ongeveer de helft van zijn kilometers in de EV-modus volledig elektrisch aflegt, zijn de CO2-emissies met 115 g/km significant lager dan van andere sedans met een conventionele benzine- of dieselmotor.
De transmissie is ontwikkeld om het gezamenlijke vermogen van de benzine- en elektromotor zo soepel mogelijk over te brengen, met meerdere assen om de totale lengte van de transaxle te verkorten. Voor een meer directe overbrenging en met oog op compacte afmetingen werd het traditionele planetaire tandwielstelsel vervangen door een parallel schakelmechanisme en een multifunctionele versnelling.
De nikkel-metaalhydride batterij die de elektromotor van stroom voorziet en energie opslaat, is gemaakt om even lang mee te gaan als de auto zelf. De batterij is verplaatst van de bagageruimte naar een plek onder de achterbank. Dit was mogelijk door de compacte afmetingen van de batterij, en door toepassing van een compacter koelsysteem. Deze slimme oplossing heeft niet alleen gezorgd voor meer bagageruimte, maar zorgt ook voor een betere gewichtsverdeling en daarmee voor betere rijeigenschappen.