Concept cars

LF-30 Electrified

Met het werelddebuut van de LF-30 Electrified Concept presenteert Lexus haar visie op electrificatie van mobiliteit.

HOOGTEPUNTEN LEXUS LF-30 ELECTRIFIED

Vanuit een voortdurend streven naar een innovatieve en unieke rijervaring presenteert Lexus de “Lexus Electrified" visie voor een nieuwe generatie van volledig elektrische voertuigen.

LF-30 ELECTRIFIED

‘LF-30 Electrified Concept’ toont de visie van Lexus op elektrificatie

Voor de styling van het exterieur is het hoogstaande uiterlijk dat verwacht wordt van een Battery Electric Vehicle (BEV) in een artistieke en futuristische vorm gegoten. Ook het interieur is een duidelijke exponent van de onderscheidende visie van Lexus, met een innovatieve combinatie van autonoom rijden en andere nieuwe technologieën. Prestaties stonden voorop bij de ontwikkeling van de Lexus Electrified Componenten, waarmee Lexus de voortrekkersrol op gebied van Hybrid Electric Vehicles (HEV) koppelt aan de nieuwste technologie. 
Door de nauwkeurige aansturing van de elektromotoren kunnen er in de aandrijflijn direct aanpassingen worden gedaan, die voor conventionele voertuigen niet mogelijk zouden zijn. Daarnaast beschikt de LF-30 Electrified Concept over talloze geavanceerde technologieën waarmee Lexus vooruitkijkt naar het jaar 2030. Een voorbeeld is een nieuw ontworpen cockpit op basis van een op de mens gerichte designfilosofie en een steer-by-wire systeem.
LF-30 ELECTRIFIED

Voorproefje van de voertuigen in 2030

Met de LF-30 geeft Lexus vorm aan een nieuw design dat alleen mogelijk is met het concept van een BEV met elektromotoren in de wielen. Tegelijkertijd maakt het design de unieke energieverdeling visueel. De vorm van de carrosserie vestigt de aandacht op de energie die van de wielen op de uiterste hoeken van de carrosserie, via de cockpit op het wegdek wordt overgebracht.t.

De ontwerpers hebben optimaal geprofiteerd van de nieuwe mogelijkheden van een voertuig zonder traditionele motorkap. Zo is de voor Lexus kenmerkende grille verder geëvolueerd tot een vorm die bepalend is voor de gehele architectuur van de auto. De raampartij strekt zich uit over de volledige lengte van de auto, de gespierde spatborden en vleugelvormige koplampen vormen de contouren van de iconische spindelvorm van Lexus.

De vorm van de carrosserie wordt bepaald door een elegant gewelfde voorzijde, die uitmondt in een achterzijde met rechte vormen en scherpe hoeken. Vorm en functie komen samen in details als de vleugelvormige koplampen, de hoekige achterlichten en de ventilatiesleuven aan de voorzijde, die bijdragen aan superieure aerodynamische eigenschappen en koeling.

De helderheid van de zijramen is naar wens instelbaar, zodat inzittenden in volledige privacy van het uitzicht kunnen genieten. Met de kleur van de voorzijde én met lichtpatronen laat de LF-30 aan andere weggebruikers zien of hij in normale of autonome modus functioneert. Ook dit is een voorbeeld van het streven van Lexus om styling en functionaliteit zoveel mogelijk samen te brengen. Voor de kleur ‘Voltaic Sky’ van de carrosserie is gebruikgemaakt van een met metaal versterkte coating, met als resultaat een unieke kwaliteit en een bijzondere blauwgroene tint.

TAZUNA

Voor Lexus is de toepassing van op de mens gerichte technologie een belangrijk fundament onder de merkwaarden. Om deze benadering een extra dimensie te geven, werd de cockpit ontworpen op basis van een nieuw concept met de naam ‘Tazuna’. Dit principe is geïnspireerd op de wijze waarop een ruiter er met slechts één teugel voor zorgt dat hij en zijn paard elkaar perfect begrijpen en aanvoelen.

Ook de bedieningsknoppen op het stuur en het Head-Up display zijn zo gecoördineerd dat er een ruimte ontstaat waarin de bestuurder zich ten volle kan concentreren op het rijden, terwijl hij voor de bediening van functies als navigatie en audio niet zijn blik van de weg hoeft te halen.

Het futuristische karakter van de LF-30 Electrified komt in de cockpit tot uiting in een interface van de nieuwste generatie, met augmented reality en displays die reageren op bewgingen. Het resultaat is een interieur waarin comfort en gemak voor de bestuurder én zijn passagiers samenkomen.

Het ontwerp van de voorste passagiersstoel is geënt op first-class stoelen in een vliegtuig en geeft het interieur een ruimtelijke ambiance waarin passagiers zich geborgen voelen. De bediening van alle belangrijke functies bevindt zich binnen handbereik en een groot display dat reageert op handgebaren, versterken het comfort en gebruiksgemak.

De stoelen achterin zijn voorzien van kunstmatige spiertechnologie om zich te kunnen vormen naar de contouren van de passagiers. De inzittenden kunnen de stoel onder meer kantelen, en gebruikmaken van relax- en waarschuwingsfuncties. Een Mark Levinson® audiosysteem van de nieuwste generatie zorgt met nauwkeurig geplaatste luidsprekers voor een ideale akoestische ruimte voor elke passagier. Luidsprekers in de hoofdsteunen dragen niet alleen bij aan een optimale omgeving voor audio, maar zijn ook voorzien van noise-cancelling die zorgt voor extra rust in het interieur.

SKYGATE

Een glazen panoramadak boven de achterste zitplaatsen maakt gebruik van spraakbediening. In het panoramadak is een ‘Skygate’ display geïntegreerd, waarop de gebruikers met behulp van handgebaren en augmented reality verschillende projecties kunnen kiezen, zoals een sterrenhemel, videobeelden of informatie van het navigatiesysteem.

Behalve een uniek design geeft Lexus met het interieur van de LF-30 Electrified tegelijkertijd ook een voorproefje van ‘next generation luxury’, door toepassing van duurzame materialen die het milieu zo min mogelijk belasten. Zo zijn de vloer en het stuur afgewerkt met donker cedar-hout, een traditioneel Japans materiaal. Voor de portierpanelen is gebruikgemaakt van vezels op basis van gerecycled metaal. Deze toekomstgerichte aanpak is opnieuw een bevestiging van de onderscheidende en innovatieve merkwaarden van Lexus.

Om prestaties, handling, voertuigcontrole en rijplezier naar een nieuw niveau te tillen, maakt de LF-30 gebruik van diverse hoogwaardige technologieën. Een elektromotor in elk wiel en een laag geplaatst batterijpakket vormen hiervoor de basis. Het resultaat is een laag zwaartepunt en hoogstaande rijprestaties. Daarbij lopen autonome technologieën en ondersteuning door drone-technologie vooruit op het jaar 2030 en op de grote toegevoegde waarde die voertuigen kunnen bieden.

De technologie achter Lexus Advanced Posture Control controleert het vermogen van de koppelsterke elektromotoren per wiel, om het rijkarakter van de auto in overeenstemming te brengen met de wensen van de bestuurder. Volledig onafhankelijke aandrijving van de voor- en achterwielen maakt het mogelijk om te kiezen tussen voor-, achter- of vierwielaandrijving, afhankelijk van de omstandigheden. De compacte en lichtgewicht elektromotoren bieden vrijheid voor het design en worden gebruikt om de bestuurder in staat te stellen te genieten van een ideale afstelling, ongeacht het wegoppervlak en de rijomstandigheden.

Voor Lexus is de technologie van Lexus Advanced Posture Control een belangrijk onderdeel van de Electrified-visie. Het is dan ook de bedoeling van Lexus om deze technologie toe te passen in de complete line-up van geëlektrificeerde voertuigen.

Het ontbreken van een mechanische overbrenging in het steer-by-wire systeem zorgt voor een meer flexibele besturing en een stuurgevoel dat meer in overeenstemming is met de intenties van de bestuurder. Voor autonoom rijden kan het stuurwiel bovendien naar voren worden verplaatst. Zo draagt de stuurinrichting bij aan een groter ruimtelijk gevoel in het interieur.

Als BEV van de nieuwste generatie maakt de LF-30 gebruik van draadloze technologie om het dagelijkse opladen te vergemakkelijken. Het gebruik van energiemanagement op basis van kunstmatige intelligentie zorgt voor een optimale energieverdeling tussen het voertuig en de woning. Ook wordt het opladen afgestemd op de dagelijkse bezigheden van de gebruiker.

Aan boord van de LF-30 is kunstmatige technologie in staat om stemmen van passagiers te herkennen. Het systeem maakt gebruik van persoonlijke gegevens die zijn opgeslagen op de sleutel van de bestuurder. Hiermee kunnen functies als temperatuur, audio, instellingen en routes van het navigatiesysteem worden ingesteld. Het systeem doet zelfs suggesties voor activiteiten na aankomst. Het kent de voorkeuren van de bestuurder en helpt met het controleren en aanpassen van de instellingen voor wielophanging en aandrijflijn, afhankelijk van de rijomstandigheden.


De LF-30 Electrified beschikt ook over de ‘Lexus Airporter’ drone. Deze is zelfstandig in staat om bepaalde taken uit te voeren, zoals bagage van huis naar de laadruimte van de auto brengen.

De LF-30 Electrified is uitgerust met de nieuwste generatie van Lexus Teammate, dat met een Chauffeur modus en een Guardian modus geavanceerde hulpfuncties biedt. Hiermee zijn inzittenden tijdens autonoom rijden verzekerd van rust en comfort. Nog meer gemak bieden functies als zelfstandig parkeren en de mogelijkheid om de LF-30 zelfstandig van de oprit naar de voordeur te laten rijden, klaar voor vertrek.

BELANGRIJKSTE SPECIFICATIE LEXUS LF-30 ELECTRIFIED

Lengte (mm) 5,090
Breedte (mm) 1,995
Hoogte (mm) 1,600
Wielbasis (mm) 3,200
Gewicht (kg) 2,400
Actieradius [WLTP] (km) 500
Battery capacity (kW/h) 110
Laadsnelheid (kW) 150
Accelerarie 0–100 km/u (seconden) 3.8
Topsnelheid (km/u) 200
Max. vermogen (kW)/max. koppel (Nm) 400/700