‘Tazuna’

Grijp de teugels van de nieuwe Lexus NX

De subtiele, precieze handbewegingen waarmee een ruiter de teugels hanteert om zijn paard te leiden, staan symbool voor de perfecte connectie die een bestuurder moet hebben met zijn auto. Aan de hand van die filosofie ontwierp Lexus de cockpit voor de gloednieuwe NX.

Het concept kreeg de naam ‘Tazuna’ – het Japanse woord voor de teugels van een paard – en wordt voor het eerst toegepast in een productieauto van Lexus. Tazuna staat voor de natuurlijke manier waarop een ruiter en een paard elkaar aanvoelen; met elkaar communiceren.
Het doel is om de bestuurder te helpen concentreren op het rijden, volgens het principe: ogen op de weg, handen aan het stuur. Dat lijkt eenvoudig, maar om dat te bereiken moeten verschillende elementen ‘in harmonie’ worden samengebracht. Van de zitpositie achter het stuur tot de plek en de vorm van verschillende bedieningselementen, maar ook de manier waarop verkeers- en voertuiginformatie wordt gecommuniceerd aan de bestuurder; alles moet perfect samenkomen.
Takeaki Kato, hoofdingenieur bij Lexus: "We hebben het begrip ‘ideale cockpit’ opnieuw gedefinieerd, namelijk als het contactpunt tussen de bestuurder en het voertuig. Daarbij streefden we naar een ontwerp dat een meer intuïtieve verbondenheid mogelijk maakt met de auto en een natuurlijke controle ervan creëert."
Wanneer je plaatsneemt achter het stuur van de nieuwe NX, ervaar je direct wat het Tazuna-concept inhoudt. Het is een ontwerp waarin het instrumentenpaneel, de middenconsole en het portier versmelten tot een cockpit waarin de mens centraal staat. Alle functies zijn met minimale hand- en oogbewegingen intuïtief te bedienen.
De bestuurder heeft diverse informatiebronnen tot zijn beschikking, zoals het instrumentenpaneel, het multimediasysteem en Head-Up Display. Alles is zo geplaatst dat ze in één oogopslag af te lezen zijn. Het aantal fysieke knoppen is teruggebracht en de belangrijkste displays en bedieningselementen zijn slim gegroepeerd wat bijdraagt aan intuïtief bedieningsgemak.
Met de Sensorschakelaars op het nieuw ontworpen stuur kan de bestuurder zelf bepalen welke functies hij wil bedienen. Bij gebruik wordt de vorm van de schakelaar zichtbaar op het Head-Up Display. De bestuurder hoeft dus niet meer naar het stuur te kijken om te zien welke functie ‘onder de knop’ zit.
Het gevoel van controle en verbondenheid met de auto wordt nog eens benadrukt door de vorm van de bestuurdersstoel, het stuurwiel, de versnellingspook en de pedalen. Zo kregen de zijwangen van de voorstoelen slimme uitsparingen waardoor de ellebogen vrij kunnen bewegen bij het bedienen van de verschillende knoppen. Daarnaast is door de vakmensen van Lexus Takumi veel aandacht besteed aan de vorm en doorsnede van het nieuwe stuurwiel, het belangrijkste verbindingselement tussen bestuurder en auto.
Bestuurders zijn er in alle maten en gewichten; daarom kan de Tazuna-cockpit zo worden aangepast dat deze iedereen dezelfde mate van comfort en bedieningsgemak kan bieden. Vrijwel elk onderdeel in de cockpit is elektrisch verstelbaar. Ook deed Lexus onderzoek naar de reikwijdtes van klanten over de hele wereld en besloot het de middenconsole te verlengen – nog een voorbeeld van de op de mens gerichte ontwerpbenadering van Lexus.