Lexus LC Convertible

Onderworpen aan diepvriestest

De Lexus LC Convertible associeer je natuurlijk vooral met heerlijk toeren met het dak open en prachtig zonnig weer. Maar natuurlijk is de auto ook berekend op barre omstandigheden, zoals hij in een ijzige duurtest heeft bewezen.

Onderworpen aan diepvriestest

Om de uitzonderlijk hoge kwaliteit van de LC Convertible te bewijzen, heeft Lexus een exemplaar twaalf uur in een industriële vriescel geparkeerd bij een temperatuur van -18 oC. De stoffen kap bleef opgevouwen tijdens de test, zodat ook het interieur aan de extreme kou werd blootgesteld. Om deze extreme test te voltooien werd de Lexus LC Convertible direct na de twaalf uur in de diepvrieskou op volle kracht over een uitdagend testcircuit gejaagd.

Extreme temperaturen

 Plaats van handeling is de grote klimaatkamer op het testcomplex in Millbrook, Groot-Brittannië – een van de grootste testcentra voor auto’s in Europa. De 468 m3 grote klimaatkamer wordt gebruikt voor het testen van defensiemateriaal en voertuigen bij temperaturen tussen +85 oC en -60 oC, bij een luchtvochtigheid tot wel 98 procent.

 

Bevroren rubber

De test van de Lexus LC Convertible vond plaats bij een temperatuur van -18 oC, de industrienorm voor de beoordeling van de ontdooiprestaties en koud genoeg om rubber te bevriezen. Om de test nog iets zwaarder te maken was de auto vóór de test natgespoten, zodat een ijslaag op de auto ontstond.

Zware test voor interieur

Greg Fleming, de ingenieur die de leiding had bij de test, vertelt: “Met de kap open werd ook het interieur zwaar op de proef gesteld. We hoopten dat de airconditioning en de stuur- en stoelverwarming na afloop nog naar behoren zouden functioneren.”

Perfecte koude start

Na de lange nacht in de vriescel nam Paul Swift, een professionele stunt-autocoureur, de auto mee voor de testrit. De V8-motor met een vermogen van 336 kW (457 pk) sloeg direct aan en alle meters en displays functioneerden zoals het hoort. Swift merkte tot zijn genoegen ook dat de Climate Concierge direct het interieur op temperatuur bracht: “Het stuurwiel en mijn rug werden warm en uit de openingen in de hoofdsteun stroomde warme lucht langs mijn nek. Dat was heel aangenaam en ik voelde me direct comfortabel in de auto.”

Comfortabele testrit

Swift nam de diepgevroren Lexus direct mee over de heuvelachtige testbaan van Millbrook, met steile hellingen en uitdagend scherpe bochten. De LC Convertible leverde meteen de prestaties die bij zijn vormgeving en comfort horen. Ondertussen verloor de auto stukken ijs die zich op de carrosserie hadden gevormd.

“Enorm fijne auto!”

Swift: “Ik wist niet wat ik moest verwachten, maar de Lexus startte direct toen ik de startknop indrukte. En het testcircuit vraagt het uiterste van het onderstel en de bestuurder, maar de Lexus deed precies wat ik van hem vroeg: geen spoor van onderstuur, de transmissie schakelde moeiteloos en er was dat heerlijke tussengas bij het terugschakelen. Wat een enorm fijne auto!”

Voor meer informatie, zie Lexus.nl (Opens in new window)