Hybride technologie

Lexus UX 250h ontmoet Lexus RX 400h

In 2005 brengt Lexus de RX 400h op de markt. Een mijlpaal in de historie van Lexus, want de RX 400h is ’s werelds eerste luxe premium SUV met hybride aandrijving. Om deze gebeurtenis onder de aandacht te brengen, zetten we de RX 400h naast de Lexus UX 250h. Een uniek vergelijk dat laat zien hoe Lexus’ hybride technologie, rijeigenschappen en design gegroeid zijn.

In 2005 brengt Lexus de RX 400h op de markt. Een mijlpaal in de historie van Lexus, want de RX 400h is ’s werelds eerste luxe premium SUV met hybride aandrijving. Om deze gebeurtenis onder de aandacht te brengen, zetten we de RX 400h naast de Lexus UX 250h. Een uniek vergelijk dat laat zien hoe Lexus’ hybride technologie, rijeigenschappen en design gegroeid zijn.
  • HYBRIDE ACCU

    De bijzondere ontmoeting tussen de Lexus RX 400h en de Lexus UX 250h vindt plaats op Lexus’ Technical Centre in Zaventem (stadsregio Brussel). In dit eerste deel van de ontmoeting staat de hybride technologie centraal. In het tweede deel en derde deel staan respectievelijk de rijeigenschappen en het design centraal. Wat beide auto’s gemeen hebben, is dat ze niet met een stekker opgeladen hoeven te worden om elektrisch te kunnen rijden. De hybride accu laadt op, tijdens het rijden en als de auto afremt. Een efficiënte benzinemotor staat paraat om zo nodig bij te springen.

Technologische doorbraak

De Lexus RX 400h is uitgerust met een 3,3-liter V6-benzinemotor en een elektromotor op de voor- en achteras. Met de marktintroductie in 2005 loopt Lexus in één klap voorop in de automobielindustrie. Geen enkel ander automerk heeft dan een luxe premium hybride SUV in zijn aanbod. Een technologische doorbraak in die tijd is het batterijpakket. Dat bestaat uit 30 accucellen met een totaal voltage van 288 volt.

METEEN EEN SUCCES

Het batterijpakket is licht en compact, en bevindt zich onder de achterbank. Hier neemt het geen kostbare interieurruimte in. In vergelijking tot de Lexus RX 300 met alleen een benzinemotor verbruikt de Lexus RX 400h in de stad maar liefst 67 procent minder brandstof. Het gemiddelde verbruik ligt 33 procent lager. Kopers hoeven zich geen zorgen te maken over de actieradius, het laden en de praktische mogelijkheden van hun RX. De RX 400h is dan ook meteen een succes.

  • SOEPEL EN VERFIJND

    De hier afgebeelde Lexus RX 400h rijdt net zo soepel en verfijnd als toen hij in 2005 voor het eerst de showroom uit reed. Andere hybride aandrijflijnen zijn vaak gebaseerd op directe multispeed transmissies of automatische transmissies met meerdere koppelingen en actuatoren. Die zijn echter aan slijtage onderhevig. Een contrast met Lexus’ hybride transaxle-design, een technologische lay-out die tijdens de gehele levensduur garant staat voor een premium rijbeleving zonder hoge slijtagekosten.

  • GEOPTIMALISEERDE RIJERVARING

    “Zo goed als nieuw klinkt als een cliché, maar de hoge betrouwbaarheid van deze RX 400h is te danken aan de soepele prestaties van zijn hybride aandrijflijn, zelfs met zoveel kilometer op de teller”, vertelt Raf Schuermans, Technical Senior Manager bij Lexus Europe. “De Lexus UX 250h is in de basis met dezelfde hybride aandrijflijn uitgerust, maar dan met een verbeterde transmissie en compactere elektromotoren voor een geoptimaliseerde rijervaring. Dat belooft nog wat voor zijn kwaliteit, betrouwbaarheid en duurzaamheid op de lange termijn.”

10 miljoen testkilometers

De Lexus UX 250h is uitgerust met Lexus’ hybridetechnologie van de vierde generatie. Hiervan is het verbruik nog lager, evenals de uitstoot. Verder kan de UX 250h over een langere afstand elektrisch rijden dan de RX 400h. Zijn 2,0-liter benzinemotor is net zo’n technologische doorbraak als de aandrijflijn van de RX 400h in zijn tijd. De motor heeft de hoogste thermische efficiëntie die in een productieauto te vinden is. Lexus heeft 60 prototypes ontwikkeld en de motor pas na 10 miljoen testkilometers in productie genomen.

TE VINDEN IN 1,8 MILJOEN LEXUS HYBRIDEMODELLEN

Net als de RX 400h is de UX 250h uitgerust met een nikkel-metaalhybridebatterij, maar dan in een verbeterde vorm. Het aantal cellen is groter zodat een hoger vermogen gerealiseerd kon worden alsook een efficiënter gebruik van de batterijcapaciteit. Door de interne lay-out te optimaliseren en een compactere koeling toe te passen, is het formaat kleiner. De betrouwbare technologie is te vinden in 1,8 miljoen Lexus hybridemodellen wereldwijd. Voortdurende verbeteringen hebben geleid tot een gewichtsreductie van 50 procent en een 60 procent kleinere omvang.

  • COMPACT EN LICHTER

    Voor de Lexus UX 250h is elke component van zijn vierde generatie hybride aandrijflijn nauwkeurig onder de loep genomen. De vraag die hierbij centraal stond, is: kan het compacter en lichter? Dat heeft geresulteerd in een nieuwe opstelling van motor/generator 1 voor de stroomopwekking en motor/generator 2 voor de aandrijving met een compacter en lichter design. Hierbij zijn wrijvingsverliezen met ongeveer een kwart verminderd. En mede dankzij de compacte afmetingen van zijn hybride transaxle-design, is de draaicirkel van de UX 250h opvallend klein, ideaal voor een Urban SUV.

  • TOT 57% ELEKTRISCH

    Ook de Power Control Unit (PCU) van de UX 250h is compacter en lichter dan die van de RX 400h. Hij is direct boven de transaxle gemonteerd, waarmee ruimte onder de motorkap wordt bespaard. De koeling is verbeterd en het geluidsniveau verlaagd. Uit recente tests in België blijkt dat de UX 250h tot 57% van de tijd zonder aandrijving van de benzinemotor rijdt. 45% van de aandrijving komt voor rekening van de elektromotor. En 34% van het vermogen dat wordt gebruikt om de wielen aan te drijven, komt door simpelweg te remmen en vertragen.

  • E-FOUR-VIERWIELAANDRIJVING

    De Lexus UX 250h AWD is – geheel volgens de huidige trend van SUV’s met bescheiden offroad-capaciteiten – uitgerust met een veel kleinere en lichtere elektromotor achter dan de RX 400h met zijn relatief grote elektromotor van 50 kW op de achteras. De E-FOUR-vierwielaandrijving van de UX 250h maakt gebruik van een aparte, speciale motorgenerator met een hoog koppel die in het achterste differentieel is geïntegreerd. Het vermogen wordt optimaal en variabel over de voor- en achteras verdeeld in verhoudingen tussen 100:0 en 20:80.