Nieuwe Lexus LS 500h
Lexus introduceert de volledig nieuwe, vijfde generatie LS. Dat is bijna 30 jaar nadat Lexus de eerste generatie LS, de LS 400, introduceerde.
Lexus introduceert de volledig nieuwe, vijfde generatie LS. Dat is bijna 30 jaar nadat Lexus de eerste generatie LS, de LS 400, introduceerde.
De Lexus LS 400 bracht het comfort, de bouwkwaliteit en aandacht voor detail in een premium sedan op een ongekend hoog niveau. Met zijn smeuïge, fluisterstille V8 en ongelooflijk stille interieur. Met de alom bewonderde LS 400 gaf Lexus zijn visitekaartje af en herdefinieerde Lexus het begrip luxe – en de daarbij horende service.
Nu herhaalt de geschiedenis zich met de geheel nieuwe LS 500h. Deze luxury limousine heeft een innovatief design, is voorzien van de nieuwste technologie en levert hoogstaande (milieu-)prestaties, terwijl hij op het gebied van luxe opnieuw de grenzen verlegt. Zowel vanbuiten als vanbinnen straalt de vijfde generatie van de Lexus LS pure luxe uit, met een overduidelijk Japanse identiteit.
De verwachtingen van klanten zijn uiteraard veranderd, aldus Asahi. Het gaat niet meer zozeer om objectief meetbare kwaliteiten, maar om gevoel, emotie en beleving. Asahi: “Luxe gaat nu meer om de beleving en minder om het bezit van luxevoorwerpen. Daarom is Lexus nu meer een lifestyle-merk dat een bijzondere ervaring biedt, dan een fabrikant van luxueuze auto’s.” De vijfde generatie van de Lexus LS 500h belichaamt de nieuwe filosofie van het merk Lexus: ‘Experience Amazing’.
De nieuwe LS is langer en lager dan zijn voorganger. Het gedurfde design en het silhouet als van een gestroomlijnde coupé sluiten naadloos aan op Lexus’ nieuwe onderscheidende designtaal. De LS staat op een verlengde versie van het volledig nieuwe platform GA-L (Global Architecture for Luxury Vehicles) dat Lexus toepast op zijn meest luxe modellen.
De richtingaanwijzers sluiten aan op de dagrijverlichting en bestaan uit 16 LED’s die in slechts 0,08 seconde oplichten. Om alleen al de ‘spindle’-grille met behulp van computer-aided design (CAD) te ontwikkelen en produceren nam 3,5 maand in beslag. Voor de exclusieve grille van de F SPORT is dit zelfs 5 maanden. De grille bestaat dan ook uit meer dan 7.000 individuele oppervlakten.
Om ervoor te zorgen dat in het interieur niets van de riante hoofdruimte verloren gaat, is de LS uitgerust met een panoramadak waarvan het glazen paneel óver het dak schuift.
De nieuwe Lexus LS 500h brengt het comfort en de kenmerkende Japanse stijl en gastvrijheid op een nog hoger plan. Dit heet ‘omotenashi’, de zorg voor bestuurder en passagiers, voldoen aan al hun behoeften. Voorbeelden zijn de zachte sfeerverlichting waardoor de armsteunen als het ware voor de portieren lijken te zweven en nieuwe toepassingen van hout met krachtige en verfijnde afwerkingen die ook worden toegepast bij het fabriceren van concertvleugels.
Het ergonomische dashboard is zo ingericht dat de bestuurder alles kan bedienen zónder hiervoor zijn lichaamshouding te veranderen. Direct voor de bestuurder bevindt zich het standaardinstrumentarium. Een high-definition fullcolour Head Up Display (HUD) – het grootste in het segment – is beschikbaar en geeft de informatie weer alsof ze drie meter vóór de bestuurder worden geprojecteerd. De bestuurder hoeft zijn focus dus niet te verplaatsen van de weg naar de informatie.
De voorstoelen zijn op maar liefst 28 manieren te verstellen en voorzien van verwarming, ventilatie en een massagefunctie. Het interieur is bekleed met een nieuwe L-anilineleder dat opvallend zacht en soepel is. Alleen het beste 1 procent van de huiden is goed genoeg voor een behandeling tot L-anilineleder voor de Lexus 500h.
Ook achterin behoort stoelverwarming en –ventilatie en een indrukwekkende massagefunctie tot de mogelijkheden. De zitplaatsen achterin zijn op 22 manieren verstelbaar. Naar keus is de LS 500h achterin uit te rusten met een uiterst gerieflijke Ottoman-zetel die de meeste beenruimte ooit in een LS biedt. Voor de ultieme Businessclass-ervaring kan de leuning ver naar achteren versteld worden.
Om maar aan te geven hoe ver Lexus gaat wat betreft het welkome gevoel dat de LS 500h biedt: indien de LS is uitgerust met optionele luchtvering, komt de auto – voor een betere instap – automatisch omhoog zodra de bestuurder de portieren ontgrendelt.
Het weldadige interieur onderscheidt zich verder door het unieke Craftsmanship van Lexus’ ‘takumi’, ambachtslieden die op hun vakgebied excelleren. Voorbeelden zijn de zacht aanvoelende oppervlakten, de sfeerverlichting die geïnspireerd is op het licht van traditionele Japanse lantarens, de op origami gebaseerde deurpanelen die volledig met de hand worden vervaardigd en accenten van exclusief Kiriko-glas, een eeuwenoude Japanse manier van glasbewerking. De Lexus LS 500h biedt een interieur dat ongekend is en uiterst verfijnde Japanse signatuur heeft.
Het interieur van de nieuwe Lexus LS 500h is uitzonderlijk stil en zorgt voor een rustgevende ambiance. Het geluid van de LS is dusdanig getuned dat het sportief klinkt zonder overduidelijk hoorbaar te zijn in het interieur. Active Noise Control detecteert geluidsfrequenties en zorgt ervoor dat bepaalde geluiden het interieur niet binnendringen door via de speakers van de audio als het ware een tegengeluid te produceren.
De Lexus LS 500h is leverbaar met een premium audio-installatie van de gerenommeerde producent Mark Levinson met wie Lexus al jaren samenwerkt. Onderdeel is een 3D surround systeem leverbaar met speakers in de hemelbekleding en Remote Touch met smartphone-integratie voor een optimale gebruikerservaring.
Lexus rust de LS standaard uit met de uitgebreide veiligheidspakketten Lexus Safety System + én Lexus Safety System + A. De actieve veiligheidssystemen die beide pakketten omvatten, helpen ongevallen te voorkomen dan wel de gevolgen ervan te beperken en assisteren waar nodig de bestuurder. Hierbij kijkt Lexus verder dan de systemen afzonderlijk; het streeft een nieuwe dimensie van rijdersassistentie na onder álle omstandigheden.
Een wereldwijde veiligheidsprimeur is Intuitive Pedestrian Detection met Active Steering Assist. Op het moment dat de LS voor de auto een voetganger detecteert en een aanrijding met deze persoon dreigt, remt de LS automatisch af en stuurt hij om de voetganger heen zonder de rijbaan te verlaten. De Head Up Display attendeert de bestuurder hierop.
Standaard zijn verder een Pre-Collision System, Front/Rear Cross Traffic Alert (voor veilig oversteken en achteruitrijden), Road Sign Assist (verkeersbordherkenning), Dynamic Radar Cruise Control, Lane Departure Alert, Lane Keeping Assist (houdt de auto in zijn rijbaan), Two-stage Adaptive High-beam System en een panoramische monitor die overzicht van de situatie rond de auto biedt tijdens parkeermanoeuvres.
Lexus introduceert in de nieuwe LS tevens Lexus CoDrive – vanuit de aaneenschakeling van veiligheidssystemen –, een systeem dat de besturing overneemt en semi-autonoom rijden mogelijk maakt.
Het nieuwe GA-L platform van de Lexus LS is het stijfste dat Lexus ooit ontwikkeld heeft. Het zet een nieuwe maatstaf voor wat betreft ‘handling’, rijcomfort en het maakt de nieuwe LS tot de stilste generatie ooit.
Lexus rust de nieuwe LS standaard uit met de nieuwste generatie van Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM). Dit door Lexus ontwikkelde chassiscontrolesysteem zorgt dat remmen, besturing, aandrijflijn en wielophanging optimaal samenwerken en onderdrukt rol-, gier- en duikbewegingen (‘roll’, ‘yaw’ en ‘pitch’), wat resulteert in een uitzonderlijk rijcomfort en verbeterde tractie, wendbaarheid en veiligheid.
Actieve stabilisatorstangen versterken het effect evenals Lexus Dynamic Handling (LDH, vierwielbesturing). VDIM geeft verder extra stabiliteit en tractie wanneer de LS bijvoorbeeld vanaf een droog wegdek opeens over glad en ijzig asfalt rijdt.
Ultralicht en stijf staal en aluminium hebben ervoor gezorgd dat de nieuwe LS ruim 90 kilogram lichter is dan het huidige model. Samen met de nieuwe V6-benzinemotor in combinatie met de state of the art Multi Stage Hybrid en de toegenomen stijfheid heeft dit geresulteerd in een meer dynamische rijervaring.
Doordat het meeste gewicht – inclusief dat van de motor en de inzittenden – zich centraler en lager in het chassis bevindt dan voorheen, is het zwaartepunt lager. Aluminium versterkingen in het motorcompartiment en aan de voor- en achterwielophanging versterken de structuur.
De multi-link ophanging maakt voortaan gebruik van dubbele kogelgewrichten op de bovenste en onderste draagarmen voor een optimale controle van de kleinste stuurbewegingen onder de meest uiteenlopende wegcondities.
De dubbele kogelgewrichten geven de bestuurder een nog betere controle over de wielen en leveren een nauwkeuriger stuurgedrag op. Voor minder gewicht en daarmee een betere wendbaarheid en meer comfort, heeft Lexus in de wielophanging aluminium toegepast.
De Lexus LS500h van de vijfde generatie LS is voorzien van de geavanceerde hybride aandrijflijn die debuteerde in de LC 500h, Lexus’ high-performance coupé in het topsegment. De aandrijflijn bestaat uit een nieuwe 3,5-liter V6 met twee elektromotoren/generatoren in combinatie met een compacte, lichtgewicht lithium-ion-accu. De aandrijflijn levert de kracht van een V8, maar zonder het hogere verbruik.
Dankzij de lichtgewicht distributie, intelligente VVT-i-timing voor zowel in- als uitlaatkleppen en D-4S-brandstofinjectie levert de nieuwe LS 500h ruim voldoende trekkracht bij alle toerentallen tot het maximumtoerental van 6.600 t.p.m. Het gecombineerde systeemvermogen (brandstofmotor en beide elektromotoren) bedraagt 264 kW/359 pk. Vanuit stilstand accelereert de LS 500h met alleen achterwielaandrijving in 5,4 seconden naar 100 km/uur, met vierwielaandrijving is dat 5,5 seconden (onder voorbehoud van homologatie).
Lexus heeft de motor en de transmissie dusdanig afgesteld dat er een onmiddellijke acceleratie is, ongeacht de snelheid en het toerental. Een continue vermogensopbouw die pas ophoudt als het toerental in het rode grensgebied komt. Het bijzonder vloeiende verloop hiervan, is iets waar Lexus sinds jaar en dag bekend om staat. Voor een persoonlijke rijervaring kan de bestuurder kiezen uit diverse rijstanden waaronder Normal, Sport en Sport+.
De aandrijfkrachten worden naar de achterwielen gestuurd via een nieuw ontwikkelde Multi Stage Hybrid met 10 versnellingen die debuteerde in de Lexus LC 500h. Deze hightech automaat biedt een optimale versnelling onder alle omstandigheden. De bestuurder kan ervoor kiezen de automaat met de flippers aan het stuur te bedienen. Schakelt de automaat zelf, dan kiest hij het optimale schakelmoment.
Het nieuwe systeem maakt het mogelijk dat de nieuwe LS 500h in elektrische modus tot wel 140 km/uur kan rijden; de accu hoeft niet extern te worden geladen.
De nieuwe Lexus LS 500h is vanaf medio december 2017 leverbaar bij de Nederlandse Lexus dealers. De prijzen beginnen bij 116.995 euro voor de LS 500h Luxury Line en lopen op tot 156.995 euro voor de LS 500h AWD President Line.
Exterieurafmetingen |
|
|
Wielbasis |
|
3.125 mm |
Lengte |
|
5.235 mm |
Breedte |
|
1.900 mm |
Hoogte |
RWD |
1.450 mm – Luchtvering |
AWD |
1.460 mm) – Luchtvering |
|
Spoorbreedte voor |
RWD |
1.630 mm |
Spoorbreedte achter |
RWD AWD |
1.635 mm |
Bodemvrijheid |
RWD |
147 mm – Luchtvering |
AWD |
147 mm – Luchtvering |
Interieurafmetingen |
|
Aantal zitplaatsen |
5 |
Hoofdruimte
|
948 mm |
Beenruimte
|
1.041 mm |
Breedte op schouderhoogte - Voorin |
1.493 mm |
- Achterin |
1.434 mm |
Breedte op heuphoogte -Voorin |
1.410 mm |
- Achterin |
1.399 mm |
Bagageruimte (VDA) |
430 l |
Gewicht en inhoud |
|
|
RWD (Luxury Line) |
2.185-2.225 kg – Luchtvering |
|
AWD (Luxury Line) |
2.250-2.290 kg |
|
President Line |
2.300 – 2.345 kg |
|
Maximaal laadvermogen (in kg) |
- |
|
AWD |
- |
|
Gewichtsverdeling (voor/achter) |
51/49 % |
|
Inhoud brandstoftank |
82 l |
Hybride aandrijving |
|
Type |
Serie-/parallelsysteem met verbrandingsmotor en elektromotoren |
Systeemvermogen |
264 kW/359 pk |
Motor |
|
Type |
V6, aluminium blok en cilinderkoppen |
Typenaam |
8GR-FXS |
Distributie |
DOHC 24 kleppen |
Cilinderinhoud |
3,5 liter / 3.456 cm3 |
Boring x Slag |
94 mm x 83 mm |
Compressieverhouding |
13,0 : 1 |
Vermogen |
220 kW @ 6.600 t.p.m./ 299 pk @ 6.600 t.p.m./ |
Koppel |
350 Nm @ 5.100 t.p.m. |
Brandstofsysteem |
EFI (elektronische brandstofinspuiting), D-4S (directe inspuiting 4-takt benzinemotor Superior) |
Electromotoren |
|
Motor Generator 1 (MG1) |
Generator, startmotor, stuurt toerental aan |
Type |
Gelijkstroommotor |
Koelsysteem |
Watergekoeld |
Motor Generator 2 (MG2) |
Drijft achterwielen aan, regeneratief remmen |
Type |
Gelijkstroommotor |
Koelsysteem |
Watergekoeld |
Hybride accupakket |
|
Type |
Lithium-ion |
Aantal cellen |
84 |
Nominaal voltage |
311 volt |
Systeemvoltage |
650 volt |
Aandrijflijn |
|
|
Lay-out |
Motor voorin, achterwielaandrijving of vierwielaandrijving |
|
Transmission |
Multi Stage Hybrid Transmission |
Carrosserie en onderstel |
|
|
|
Wielophanging voor/achter |
Hooggeplaatste multilink |
Besturing |
Electric Power Steering (EPS): snelheidsafhankelijke tandheugelbesturing met elektrische bekrachtiging |
- Omwentelingen, aanslag tot aanslag |
RWD: 2,9, AWD: 2,8 |
- Draaicirkel (tussen stoepen) |
RWD: 11,4 m, AWD: 12,0 m |
Remsysteem |
Antiblokkeer-remsysteem (ABS); Elektronische remkrachtverdeling (EBD); Noodremassistentie (BA) |
- Voor - F SPORT voor |
357 mm diameter, geventileerde schijven met aluminium remklauwen met vier zuigers |
- Achter - F SPORT achter |
335 mm diameter geventileerde schijven met aluminium remklauwen met twee zuigers |
Wielmaat/type |
1. 19 inch, aluminium standaard |
Bandenmaat/type |
1. 245/50 RF19 |
Prestaties |
|
Acceleratie 0-100 km/u (voorlopige opgave) |
5,4 s (RWD) |
Topsnelheid (electronisch begrensd) |
250 km/uur |
Geschat brandstofverbruik |
|
RWD (l/100 km) |
Stad 7,5 1 /7,9 2 |
AWD (l/100 km) |
Stad 8,2 1 /8,3 2 |
Luchtweerstandscoëfficiënt (Cd) |
0,26 (RWD)/ 0,28 (AWD) |
1 19-inch, 2 20-inch