Volledig nieuw én elektrisch
Volledig nieuwe Lexus ES onthuld
Met de wereldpremière van de volledig nieuwe Lexus ES slaat Lexus een nieuwe weg in. De populaire sedan wordt voor het eerst leverbaar met keuze uit hybride en batterij-elektrische aandrijflijnen. Het model zit vol innovaties op het gebied van luxe, technologie en veiligheid. Ook het design, het comfort en de rijbeleving zijn naar een nog hoger niveau getild. De nieuwe ES is klaar voor een toekomst waarin elegantie en elektrificatie hand in hand gaan.
Nieuwe generatie Lexus ES
De volledig nieuwe, achtste generatie Lexus ES markeert een belangrijk moment in de evolutie van het model. Lexus positioneert de ES nadrukkelijk als een luxueuze en technologisch vooruitstrevende sedan voor een nieuwe generatie automobilisten. Voor het eerst is de ES leverbaar met een batterij-elektrische aandrijflijn, naast de volledig nieuwe hybride aandrijflijn. Er is bovendien te kiezen tussen voor- en vierwielaandrijving bij beide versies. Daarmee sluit het model perfect aan bij de Lexus Electrified-visie. De nieuwe ES beleefde zijn wereldpremière op Auto Shanghai 2025 en wordt in Europa verwacht in het voorjaar van 2026.
Luxe en comfort op topniveau
Lexus staat bekend om zijn focus op comfort en rust en tilt dit in de nieuwe ES naar een nog hoger niveau. Het interieur is een plek om tot rust te komen, met veel aandacht voor materialen en optimale geluidsisolatie. Voor het eerst is de Lexus ES leverbaar met een een Ottoman voetenbank en een passagiersstoel die volledig naar voren kan schuiven voor een eersteklas reiservaring. De gebruikte materialen, zoals het nieuw ontwikkelde Bamboo Layering en Synthetic Leather Embossing, creëren een visueel en tactiel verfijnde ambiance. In combinatie met het Mark Levinson Surround Sound System biedt de Lexus ES een reiservaring van topklasse.
Introductie LexusConnect
Technologie speelt een centrale rol in de nieuwe Lexus ES. Het debuut van het LexusConnect multimediasysteem brengt een nieuw niveau van connectiviteit, met een 14-inch touchscreen, geïntegreerde navigatie en draadloze Over-the-Air-updates. Bij de batterij-elektrische modellen is het mogelijk om automatisch laadstations op de route te plannen, rekening houdend met de actuele accustatus. In combinatie met de app Lexus Link+ kunnen bestuurders verbonden diensten activeren en hun rijervaring verder personaliseren. Dankzij deze technologieën blijft Lexus zijn belofte van intelligent, zorgeloos en veilig rijden waarmaken.
Hybride én elektrisch
De Lexus ES biedt nu meer keuze in aandrijving dan ooit. De hybride ES 300h beschikt over een vernieuwde 2,5-liter viercilindermotor, gekoppeld aan een opgewaardeerde batterij. Het systeem levert 148 kW (201 pk) en is beschikbaar met voor- of vierwielaandrijving. Daarnaast is er keuze uit de volledig elektrische ES 350e (165 kW, voorwielaandrijving) en ES 500e (252 kW, AWD). De laatste is uitgerust met DIRECT4-vierwielaandrijving, dat het koppel continu verdeelt tussen de assen voor maximale grip en stabiliteit. Deze nieuwe aandrijflijnen onderstrepen de multi-path-strategie van Lexus, waarmee het werkt aan CO₂-neutraliteit.
Hidden Tech in het interieur
In de nieuwe ES maakt Lexus voor het eerst gebruik van ‘Hidden Tech’-schakelaars: bedieningsknoppen die opgaan in het dashboard en pas oplichten als de auto wordt ingeschakeld. Hiermee wordt het minimalistische design verder doorgevoerd zonder concessies aan gebruiksgemak. Deze subtiele technologie weerspiegelt het Omotenashi-principe, waarbij gastvrijheid en rust centraal staan. De cockpit zelf is gebaseerd op het Tazuna-concept, waarbij de focus volledig op de bestuurder ligt. Alle bedieningselementen bevinden zich binnen handbereik, met displays die alle benodigde informatie overzichtelijk weergeven.
Design: Clean Tech x Elegance
De nieuwe Lexus ES is groter dan zijn voorganger, maar oogt dankzij het nieuwe designconcept Clean Tech x Elegance juist slanker en meer gestroomlijnd. De kenmerkende spindle-grille is nu geïntegreerd in de carrosserie als ‘Spindle Body’ en vormt samen met de scherpe lijnen een krachtig en elegant geheel. De L-signatuurverlichting aan voor- en achterzijde maakt het model direct herkenbaar, ook in het donker. De wielbasis is met 80 mm toegenomen, wat de auto niet alleen dynamischer laat ogen, maar ook zorgt voor meer binnenruimte en comfort.
Lexus Driving Signature
Voor een echt Lexus-rijgevoel is de nieuwe Lexus ES gebouwd op het nieuwe global architecture K-platform. Dit zorgt voor meer stijfheid en een lager zwaartepunt, wat bijdraagt aan stabiliteit en precisie in het rijgedrag. De nieuwe multi-link achterwielophanging, in combinatie met geoptimaliseerde stuurinrichting en geavanceerde demping, zorgt voor een wendbaar en comfortabel rijgedrag. Dankzij deze eigenschappen voelt de ES kleiner aan dan zijn royale buitenmaten doen vermoeden. Het resultaat is de kenmerkende Lexus Driving Signature: een balans van comfort, vertrouwen en controle.
Veiligheid op topniveau
De nieuwe Lexus ES is uitgerust met de nieuwste generatie van Lexus Safety System +. Dit systeem bevat onder meer Pre-Collision Safety met verbeterde objectherkenning, adaptieve cruise control met kaartintegratie en een Driver Monitor die de alertheid van de bestuurder bewaakt. Bij detectie van vermoeidheid of onwelwording kan het systeem ingrijpen en de auto gecontroleerd tot stilstand brengen. Ook Lane Departure Alert en Front Cross Traffic Alert zijn inbegrepen, net als het nieuwe HD-adaptieve grootlichtsysteem dat verkeersborden en weggebruikers nauwkeurig uitlicht zonder verblinding.
Wereldwijd succesnummer
Sinds zijn debuut in 1989 is de Lexus ES wereldwijd uitgegroeid tot een belangrijke pijler in het modellengamma. In Europa verscheen het model in 2010 in Oost-Europa. In Nederland maakt de ES zijn debuut in 2018. De nieuwste generatie bouwt voort op deze rijke geschiedenis en voegt daar baanbrekende technologie, meer aandrijfkeuze en nog meer luxe aan toe. De nieuwe ES blijft trouw aan zijn kernwaarden, maar is tegelijkertijd helemaal klaar voor de toekomst – als stijlvolle, ruime en geëlektrificeerde sedan.