Zo geeft DIRECT4 de

Lexus RZ nog meer rijplezier

Elke Lexus RZ is standaard uitgerust met DIRECT4 vierwielaandrijving. Dit systeem, een exclusieve technologie voor Lexus, kan de aandrijfkrachten en het remvermogen automatisch en volledig variabel aansturen. Dat geeft de bestuurder optimale controle en hoger comfort.

De technici van Lexus vonden hun inspiratie voor deze technologie in de natuur. Hoofdingenieur Takashi Watanabe observeerde het snelste dier ter wereld, de cheeta. Hij raakte gefascineerd door hoe het lichaam van de grote kat zich in allerlei richtingen beweegt als de cheeta zijn sprint inzet of wanneer het dier uitwijkt om een prooi te achtervolgen. De kop van de cheeta blijft daarbij verrassend stabiel.
Hierop gingen de ingenieurs aan de slag met DIRECT4. Een intelligente vorm van vierwielaandrijving die het voertuig uitzonderlijk goede controle geeft. Zo beperkt DIRECT4 de mate waarin de auto bij het accelereren naar achteren kantelt. Ook de voorwaartse beweging bij het remmen is nu beperkter. Als inzittende geeft dat meer rust. De bestuurder houdt stabieler zicht en ook het comfort van de passagiers gaat erop vooruit.

Voordelen

Betere controle over het voertuig, minder beweging in de koets en meer comfort voor inzittenden. Maar het intelligente DIRECT4 systeem biedt meer. Het geeft de RZ een krachtige en soepele acceleratie, uitstekende tractie bij accelereren en veel grip op gladde oppervlakken, betere stabiliteit in bochten en geruststellend veilig remgedrag.
DIRECT4 versterkt de belangrijkste rijeigenschappen van de RZ. Lexus omschrijft die als “de drie C’s” uit de Lexus Driving Signature: Confidence, Control en Comfort. Deze hoekstenen kun je ook in het Nederlands vertalen: Vertrouwen, Controle en Comfort.

Optimale balans

DIRECT4 zorgt ervoor dat de aandrijfkracht tussen voor en achter voortdurend optimaal in balans is. Daarvoor sturen sensoren belangrijke informatie naar het brein van de auto. Zij registreren onder meer wielsnelheid, G-krachten en stuurhoek. Op basis daarvan maximaliseert DIRECT4 vrijwel onmiddellijk de balans, tractie en grip van de auto. Binnen enkele milliseconden - sneller dan welk mechanisch systeem dan ook – kan de aandrijfkracht worden gevarieerd tussen voor- en achteras.
Afhankelijk van de rijomstandigheden kan DIRECT4 de aandrijfkracht verdelen over de e-Axle voor en achter. Het technische overzicht hieronder geeft alvast een eerste indruk:
NORMAAL (FR : RR) MAXIMAAL (FR : RR) DOEL
BIJ WEGRIJDEN 60 : 40 20 : 80 Koppel naar achteren voor betere tractie en stabiliteit.
RECHTDOOR RIJDEN 70 : 30 40 : 60 Koppel aangepast om de rechtuitstabiliteit te optimaliseren en de efficiëntie te verbeteren.
IN DE BOCHT 75 : 25 20 : 80 Meer koppel naar achteren voor betere tractie in situaties met weinig grip. Tijdens het nemen van bochten, meer koppel naar achteren voor een zelfverzekerde lijn en een goed acceleratiegevoel bij het verlaten van de bocht.
RANGE MODE 0 : 100 50 : 50 Bij rijden met laag koppel wordt alleen de achterste motor gebruikt om het rijbereik te maximaliseren.