Technologie

HET KINETIC SEAT CONCEPT

Zit u comfortabel? Met het design en de constructie van het Lexus Kinetic Seat Concept zou de autostoel van de toekomst er wel eens heel anders uit kunnen zien. Zelfs de in de zitting gebruikte vezels zijn revolutionair. Het materiaal is vier keer sterker dan staal, maar tegelijkertijd buigzamer dan nylon. Het Kinetic Seat Concept beleefde in 2016 zijn debuut op de Salon van Parijs.

GEMAAKT VOOR MOBILITEIT EN COMFORT

In het menselijk lichaam geeft de ruggengraat stabiliteit aan het hoofd. Ook kunnen het bekken en de borstkas dankzij de ruggengraat in tegengestelde richting draaien en tegelijkertijd het hoofd stabiel houden, zelfs tijdens het lopen of joggen.

Om dit bewegingspatroon na te bootsen in een autostoel, werden de zitting en rugleuning ontworpen om organisch te kunnen meebewegen met het gewicht van de passagier en de krachten die tijdens het rijden op het lichaam inwerken. Daarmee helpt de stoel het hoofd - en daarmee het blikveld - van de inzittenden stabiel te houden.

De bedekking van het stoelframe bestaat uit een weefpatroon, met draden die zich vanuit het middelpunt van de rugleuning als een spinnenweb uitbreiden. De geweven vezels zijn flexibel en passen zich aan het lichaam van de inzittenden aan. Dat vermindert de druk op het lichaam, waardoor de passagiers langer comfortabel zitten.

SUPERIEURE SCHOKDEMPING

Het middelpunt van de rugleuning bevindt zich op schouderbladhoogte, wat de bewegingsvrijheid van het bovenlichaam ten goede komt. De stoelen stabiliseren ook de bewegingsvrijheid van het hoofd en bieden veel steun. De stoelen zijn bovendien aanzienlijk dunner, waardoor de auto in zijn geheel lichter wordt.

De draden van het spinnenwebpatroon in de rugleuning zijn vervaardigd uit Qmonos™, een synthetische vezel. De naam is afkomstig van het Japanse woord 'kumonosu', ofwel 'spinnenweb'. De belangrijkste component van het materiaal wordt gevormd door proteïne, gemaakt met behulp van microbiële fermentatie. Qmonos™ is zo sterk dat een web met een diameter van 1 centimeter een passagiersvliegtuig zou kunnen tegenhouden bij het landen of opstijgen.