De eerste bevindingen op een rij

Lexus RZ: reacties autopers op One Motion Grip

In 2025 start Lexus met de levering van One Motion Grip op de volledig elektrische Lexus RZ. Dit is een stuursysteem van de nieuwe generatie. Wat zijn de eerste reacties van de pers? En hoe werkt dit systeem precies?

Wat is One Motion Grip?

De Lexus RZ wordt het eerste model waarin Lexus een besturingssysteem installeert van de nieuwe generatie: One Motion Grip. Dit is een steer-by-wire besturing. Dat wil zeggen dat er geen mechanische verbinding is tussen het stuurwiel en de voorwielen. Het systeem debuteert in 2025 op de RZ 450e. Omdat een mechanische connectie tussen het stuur en de wielen ontbreekt, ervaar je als bestuurder directe reacties op elke stuurbeweging en maximale stuurprecisie.

Meer voordelen One Motion Grip

Het systeem heeft nog meer voordelen. Er zijn minder reacties in het stuur voelbaar bij het rijden over slecht wegdek. Het systeem maakt de auto stabieler in rechte lijnen en in bochten. Bovendien ervaart de bestuurder maximale feedback, zodat die heel goed voelt wat de auto doet en hoeveel grip er met het wegdek is. Het ‘overpakken’ van het stuur wordt overbodig. Bovendien verbetert het systeem de stuurdynamiek bij lage snelheden en de stabiliteit bij hoge snelheid op snelwegen.

Eerste reacties

Tot zover de theorie van One Motion Grip in de Lexus RZ. Tijdens de internationale persintroductie van deze elektrische crossover hebben de Nederlandse media het One Motion Grip al kunnen ervaren op de openbare weg. Wat zijn de eerste reacties van de automedia? De eerste reviews zijn klip en klaar. TopGear Nederland zegt zelfs dat het systeem ‘wonderbaarlijk goed werkt’. Ook andere media zijn enthousiast.

Als in een racegame!

AutoReview.nl schrijft het volgende: “Vanwege het vlindervormige stuur - ook wel yoke-stuur genoemd - en het ultradirecte stuurkarakter heb je soms het idee dat je in een racegame zit. In bochten hoef je het stuur maar heel iets te verdraaien en overpakken is nooit nodig. Vandaar dat het stuur geen bovenrand heeft.”

‘Rijcomfort neemt toe’

Ook AutoRAI.nl is te spreken over het systeem. “Met One Motion Grip krijg je een vlinderachtig stuurwiel, zonder fysieke verbinding met de voorwielen. Steer-by-wire dus. Het is best even wennen, maar onder de streep neemt het rijcomfort sterk toe. One Motion Grip draait lock-to-lock maar 150 graden. Je hoeft dus niet meer over te pakken. Omdat het systeem snelheidsafhankelijk werkt, hoef je ook bij lagere snelheden nauwelijks te sturen. Met een minimale stuurbeweging is de stuurhoek enorm.”

Knap dat het kan!

Autoweek is ook fan: “De RZ is vanaf modeljaar 2025 de eerste productieauto ter wereld die met een steer-by-wire-systeem op de markt komt dat geen enkele fysieke verbinding meer met de voorwielen heeft. Het stuur geeft via een sensor informatie door aan een computer, die via een elektromotor de voorwielen laat uitslaan. Aan de hand van de snelheid en andere omstandigheden bepaalt de computer dan hoeveel de voorwielen uitslaan. Op lage snelheid stuurt de RZ dan hyperdirect, op hogere snelheid wordt de overbrenging meer zoals in een normale auto. Knap dat het kan!”

Verbluffend

Ook Autozine.nl voelde One Motion Grip alvast aan de tand. “Wat de RZ met One Motion Grip echt bijzonder maakt is het feit dat de stuuruitslag varieert met de snelheid (direct op lage snelheid, indirect op hoge snelheid). Een variabele stuuruitslag zou onmogelijk zijn met een vaste verbinding tussen het stuur en de wielen. Als een bocht niet met exact dezelfde snelheid wordt in- en uitgestuurd, dan zou het stuurwiel nooit meer naar de middenstand terugkeren. De geheel elektronische besturing lost dat probleem op. En het resultaat is verbluffend!”

Nieuwe normen

Autozine vervolgt: “Op de snelweg is de besturing zwaar en indirect, waardoor het minder vermoeiend is om langdurig rechtuit te rijden. In de stad is de besturing juist zeer direct en dat geeft een superieur gevoel. Op een rotonde bijvoorbeeld volstaat een halve slag (150 graden) om rond te sturen. Met One Motion Grip is de RZ ongekend wendbaar en hiermee zet Lexus nieuwe normen.”